perjantai 13. kesäkuuta 2008

Sovella kaapin sisällön mukaan


Selasin tuota uutta ihanaa suklaaherkut-kirjaa, ja mietin samalla mitä kaapeista löytyy...
Söimme eilen perunamuussia ja jauhelihakastiketta ananas-porkkanaraasteen kera, ja raastetta jäi vähän jääkaappiin. Päätin siis käyttää loppuraasteen kirjasta löytyneeseen suklaa-porkkanakakkuun. Minulla siitä tosin tuli sitten suklaa-ananas-porkkanakakku.



Sovelsin vähän muutakin. Tässä ohje sellaisena kuin minä sen tein.

AINEKSET
5      munaa
150 g     hienoa sokeria
150 g      jauhoja (käytin gluteenitonta jauhoseosta)
40 g     kaakaojauhetta
175 g     kuorittuja porkkanoita hienona raasteena
(minä siis käytin ananas-porkkanaraastetta, n. 200 g)
50 g      saksanpähkinämurskaa (minä käytin mantelilastuja)
2 rkl      auringonkukkaöljyä (minä käytin oliiviöljyä)
350 g     tuorejuustoa (minulle riitti 200 g)
175 g      tomusokeria
175 g     tummaa tai maitosuklaata (käytin Fazerin sinistä)

Voitele irtopohjainen vuoka (ohje sanoi 20 cm halk. minä käytin 24 cm), ja peitä pohja leivinpaperilla.
Laita munat ja sokeri vesihauteeseen ja vatkaa, kunnes seos on kuohkean paksua.
Nosta kulho vesihauteesta, siivilöi jauhot ja kaakaojauhe joukkoon ja hämmennä. Sekoita myös porkkanat, pähkinät ja öljy varoen mukaan.
Siirrä taikina vuokaan ja paista 190 asteisessa uunissa 45 min. Kumoa kakku ritilälle jäähtymään.
Vatkaa tuorejuusto ja tomusokeri keskenään. Lisää sekaan sulatettu suklaa. Leikkaa kakku kahteen kerrokseen. Sivele puolet seoksesta toiselle kakkupohjalle, aseta toinen pohja sen päälle ja levitä sille loput seoksesta. Muotoile veitsellä tai lusikalla pintaan koristeellisia aaltoja. Anna jäähtyä täysin ennen tarjoilua.

Minulle oli uutta tuo, että voitelun jälkeen vuokaan laitetaankin leivinpaperia. Mutta sillähän tuli kakkuun ihanan sileä pinta ja reunat! Tuota konstia käytän kyllä toistekin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kävit! Jätäthän pienen viestiin käynnistäsi, kiitos!